Schrijftraining voor afdelingen: don’t be nice

20 september 2020
vandersar

De afdeling levert goed werk, maar de medewerkers pakken hun emails, brieven, rapporten en memo’s geheel verschillend aan. Ze worstelen met taal en vooral met bondig, helder en compact schrijven! Deze week zag ik bij een organisatie in Den Haag hoe een taaltrainingssessie medewerkers het plezier in communiceren kan terug geven.

Ik maakte kennis met een actieve, levendige afdeling. Een divers team van enthousiaste medewerkers communiceert op verschillende niveaus met het bedrijfsleven, met overheidsinstanties, met klanten en met de pers. Er zijn enthousiaste doeners, inhoudelijke experts en juristen bij. 

Bij alle e-mails, brieven, rapporten en position papers die ze de wereld insturen, hanteren ze hun eigen, zelf ontwikkelde stijl. Met wisselend succes, vinden ze zelf. De één vindt het lastig om pittige inhoudelijke kost compact over te brengen, de ander heeft juist moeite om informatie aantrekkelijk en levendig in emails en newsletters te verwerken. Daar komt bij: iedereen beantwoordt vragen en informatieverzoeken in e-mails op eigen wijze.

Gelukkig: iedereen is gemotiveerd. En dat maakte de schrijftraining die ik deze week bij deze organisatie mocht geven ook zo leuk! Ik heb een schat aan eigen ervaringen uit dertig jaar tekstschrijven gedeeld. Samen hebben wij kritisch gekeken naar tekstwerk. We discussieerden over hoe je korter, inhoudelijk op niveau en ook aantrekkelijker kunt schrijven. “Wat fijn om hier eens echt als afdeling samen over door te akkeren”, sprak een opgetogen deelnemer later. Zij had de training ervaren als een nuttige en inspirerende teambuilding sessie. 

“Wat goed om hier eens echt als afdeling samen over door te akkeren”, sprak een opgetogen deelnemer later.

Er komt nog meer. We hebben afgesproken dat ik de deelnemers in de komende weken online als coach blijf begeleiden – samen kijken we bij concreet tekstwerk naar een goede aanpak, ik zet mijn rode pennetje in hun afgerond werk en zo zetten we de leerervaring voort. 

De take-away die ik deelnemers aan deze trainingen meegeef: ‘Don’t be nice’. Wat zo veel betekent als: hou elkaar op de afdeling vanaf nu scherp. Laat elkaar je teksten lezen en wees niet bang om collegiale, opbouwende kritiek te leveren. Alleen dan kan je als afdeling nog professioneler werken. 

Ik geef deze trainingen aan organisatie-afdelingen van één tot tien medewerkers, grotere groepen in overleg. Interesse? Tel. Arjen van der Sar 0653470879.