Te ijdel voor business memoires? Hoe de Coronacrisis de zaak op z’n kop zet

30 maart 2020
vandersar

Ik ben op mijn werkdagen – zelfs tijdens de Coronacrisis – nog verrassend productief. Als blogtrainer, content producent, ghost writer en auteur van business memoires heb ik gelukkig nog van alles te doen. Ik merk dat veel ondernemers in deze tijd anders tegen de wereld, hun bedrijf en zichzelf aan gaan kijken. Dat is de positieve kant van de crisis – en dat leidt tot verrassende wendingen. 

Tijd voor business memoires?

Dat merkte ik aan een telefoontje dat ik vanmorgen kreeg. Een ondernemer belde over een voorstel dat ik enige tijd terug had gedaan. Hij had eindelijk tijd gehad om er eens goed over na te denken en hij zei: “We gaan het doen. Zodra de business weer is genormaliseerd, gaan we aan de slag.”

Laat ik eerst vaststellen dat iedereen op zijn eigen manier met spanning en moeilijkheden omgaat. Je ziet allerlei strategieën om in deze tijd het hoofd boven water te houden. Ik ken ondernemers die aan hun fitheid werken of die een opleiding doen. Ik heb intussen een training online presenteren gevolgd, wat mij van pas komt tijdens schrijf- en blogtrainingen die ik volgende week via Zoom doe. Ook voor de online mediatrainingen die er aan komen, ben ik klaar. 

Het is opvallend wat thuis werken met velen doet. Bij sommigen ligt het tempo lager, bij anderen zie ik een soort ‘frenzy’, een gedrevenheid om deze tijd goed door te komen, ook met minder of bijna geen inkomsten. Er is een besef dat dit ongekende tijden zijn, waarin je maximaal creatief moet omgaan met beperkte kansen, of liever nog: waarin je voor jezelf nieuwe kansen creëert. 

Hoe gaat dit verder, hoe staan we er over een half jaar voor, over een jaar? Daar belde die ondernemer over. Hij is een jaar van zijn pensioen verwijderd en de lockdown had hem in de reflectie-modus gebracht. Hij had me al eerder duidelijk gemaakt: hij wíl helemaal niet met pensioen. Hij vindt werken en z’n bedrijf het mooiste dat er is, hij zou het vreselijk gaan missen. En nee, ijdel is hij zeker ook niet, zo had hij mij onlangs nog bezworen. Dus om nou met mij als ghostwriter een boekje te produceren over zijn ondernemersjaren, dat leek hem een paar weken geleden nog een tikkie pretentieus. 

Dat verhaal moet er komen, die ‘business memoires’ gaan we samen schrijven, zo is zijn boodschap, met mij als interviewer.

Wel is hij, dat geeft hij nu toe, trots op wat hij heeft bereikt. En een beetje bezorgd dat niemand eigenlijk het hele verhaal over het bedrijf kent. Over de moeilijke beginjaren van de onderneming. Over de groei, de gloriejaren. Over de goede beslissingen en over dingen waar hij – met de kennis van nu – minder trots op is. Dat verhaal moet er komen, die ‘business memoires’ gaan we samen schrijven, zo is zijn boodschap, met mij als interviewer. “Ik heb de schoenendozen met foto’s en knipsels al van zolder gehaald. De rest zit in mijn hoofd. We moeten maar samen zien hoe we het er uit krijgen”, sprak hij voordat hij het gesprek beëindigde. 

Of het verhaal vijftig, honderd of tweehonderd pagina’s wordt, dat zien we nog. Waar de anekdotes en de mooie herinneringen over gaan, dat gaan we samen bespreken. Of het resultaat een boekje wordt met een harde kaft, of een andere mooie creatieve vorm krijgt die kinderen en kleinkinderen en zeker ook medewerkers gaan waarderen? Dat komt later wel. Eerst het varkentje van die Coronacrisis even wassen, want we zijn ondernémer.

Wilt u meer weten over de mogelijkheid om uw Business Memoires te laren optekenen? Bel of email Van der Sar Communicatie, 06-53470879, info@sar.nl.