Valkuilen bij bloggen (2): ’too good to be true’

12 november 2020
vandersar

Geweldig idee! Laat in je blog vooral iets zien van het bedrijf, de sfeer, de professionele instelling. Maar overdrijf niet, ‘too good to be true’ kan schadelijk zijn en doet afbreuk aan het zorgvuldig opgebouwde beeld. 

“We moeten laten zien dat ons bureau heel aantrekkelijk is voor jonge talenten. We gaan in deze blog een bijdrage leveren aan onze eigen arbeidsmarktcommunicatie! Vertel over de leuke werksfeer, de collegialiteit, hoe gaaf het is om hier te werken. Het plezier moet ervan af spatten”, zo luidde kortweg de briefing van de leiding van Bureau X (echte naam bij red. bekend) aan de medewerker die zichzelf ‘baas blogs’ mocht noemen. 

Junior consultant

Het idee om klanten, relaties en vooral talenten van buiten te laten kennismaken met Bureau X was prima. Een jonge medewerker, net een paar maanden geleden begonnen als junior consultant, zou lezers een idee geven van een typische werkweek. 

Zoiets is vooral een leuk idee als je met de medewerker niet alleen de supercoole en geweldig ‘dope’ aspecten van de week belicht. Een beetje onzekerheid, enige moeite met zaken waar de medewerker nog aan moet wennen, dat mag best. Denk bijvoorbeeld aan de wat saaie, formele vrijmibo. Of aan de urenverantwoording waar de pas begonnen collega nog een beetje mee worstelt. Vuile was buiten hangen hoeft niet, maar een beetje kwetsbaar opstellen kan ontwapenend – menselijk – overkomen. 

“Vuile was buiten hangen hoeft niet, maar een beetje kwetsbaar opstellen kan ontwapenend – menselijk – overkomen.

De blog is er gekomen. Concept: OK. Toon: positief, misschien iets te. ‘De week van’ was in een lekker hoog tempo geschreven. Elke dag iets te beleven. Een overlegje hier, een werkgroepje daar. En wat leerde de nieuwe medewerker elke dag veel. En wat waren haar collega’s allemaal deskundig! En wat deden zij hun best om de nieuwe medewerker op weg te helpen… 

Zonder rimpeltje of dipje

Daar ging het een beetje wringen. De werkweek werd een ideale werkweek. Zonder een rimpeltje, een dipje of iets dat ook maar een beetje anders uitpakte. Wat een i-de-a-le werkgever! En elk activiteit was ge-wel-dig. ‘Too good to be true’ dus. 

Hoe voorkom je dit? Twee dingen: 

  1. Wees eerlijk. Geen werkweek is ideaal, hoe leuk het werk ook is en hoe geweldig aardig je collega’s ook zijn. Mix er wat ‘golden nuggets’ doorheen die wat minder happy zijn. Met een knipoog, daar wordt (beschrijving van) de organisatie vast leuker van.
  2. Blog je op verzoek van je baas, wees dan iets standvastiger. Als de leiding de blog moet keuren, sta er dan op dat het een beetje realistisch blijft. Laat ze de ‘uitdagingen voor de toekomst’ er niet uit schrappen. En zorg ervoor dat het beeld van de organisatie authentiek blijft. 

Onze dienstverlening op het gebied van bloggen:

  • Ghostwriting: wij maken uw blog, in nauwe samenspraak met u
  • Blogtraining voor medewerkers/afdelingen
  • Eén-op-één coaching voor bloggers

ATTENTIE: Gratis 1x kritiek. Wil je eens een kritisch/opbouwend oordeel over je blog horen? Wij denken graag met je mee. Stuur je blog naar info@sar.nl en wij kijken er binnen een werkdag naar. Vraag ook naar de mogelijkheden voor training en coaching bij bloggen.