Vijf redenen om nooit meer (zelf) te bloggen

19 augustus 2017
vandersar

Niet blij van bloggen?

Ik ken heel wat mensen in het bedrijfsleven die het moeten doen. De één is IT professional, de ander weet alles over bedrijfsrisico’s, de volgende zit in de online marketing. Vaak is het een C-level persoon die er juist vanwege zijn positie aan moet. Aan bloggen. Maar: bloggen is niet hun ding. Hier zijn de vijf redenen waarom je nooit meer (zelf) zou moeten bloggen.

Mijn stelling: de beste blogs ontstaan door zelf je kennis te spuien en iemand anders verantwoordelijk te maken voor de uitvoering.

Bloggen is hartstikke nuttig. Je vertelt op je bedrijfssite, in je newsletter of op LinkedIn iets wat niemand schijnt te weten of beseffen, je pusht het berichtje via Twitter en vraagt je collega’s en medewerkers om op LinkedIn te liken en retweeten. Voor je het weet heeft iedereen in je branche het gelezen. Met bloggen laat je weten dat je bestaat, dat je expertise ertoe doet en dat je bedrijf en producten relevant zijn. Bloggen is dus nodig voor je footprint op social media en elders in de online wereld. Je kunt er ‘thought leader’ mee worden, suspects aantrekken en er prospects en zelfs echte klanten van maken.

De praktijk is zo vlot niet als deze zinnetjes geschreven zijn. Bloggen is hard werken, zeker als je er alleen voor staat. De verplichte bloggers die ik ken zijn er telkens een goed deel van een weekend mee bezig, zonder dat het resultaat ze echt bekoort. Mijn stelling: de beste blogs ontstaan door zelf je kennis te spuien en iemand anders verantwoordelijk te maken voor de uitvoering. Vijf redenen:

1 Tijd – je hebt toch wel wat beters te doen dan naar dat scherm te staren. Feit: voor velen is bloggen zoiets als een opstel schrijven op de middelbare school. Tien keer opnieuw beginnen met dezelfde gedachte, het vreet tijd en energie. Intussen had je tijd kunnen besteden aan je eigenlijke taken. Of aan golfhandicap of je gezin!

2 Kwaliteit – probleem: bij de elfde poging ben je eigenlijk nog steeds niet tevreden. De gedachte is er wel. Maar is dit het nu? Is het scherp en spannend genoeg? Vinden mensen het wel interessant? Je kunt het gevoel hebben dat je punt niet helder is, dat je verhaal al tien keer eerder door anderen is geschreven. En beter.

3 Originaliteit – je weet zeker dat je iets goed te pakken hebt. Nieuwe wetgeving die eraan komt, waar je iedereen attent op wilt maken. Een waarheid als een koe, nieuwe studieresultaten en wat ze voor de business betekenen. Maar hoe dien je de spreekwoordelijke ‘schop in het kruis’ toe bij je lezers, zodat ie-der-een in je vakgebied en al-le potentiële klanten het gaan lezen en je bijdrage waarderen met likes en commentaren? Kortom: hoe word je origineel als je het van jezelf niet bent?

4 Ausdauer – die eerste blog ging nog wel. Die was gematigd succesvol, net als de tweede. Maar waar moet die derde blog over gaan? Heb je het gevoel dat je alles al besproken hebt en door je repertoire heen bent, terwijl je de komende tien maanden nog tien blogs moet? Dikke kans dat je blogfrequentie omlaag gaat.

5 Plezier – Gingen bij reden 4 alle sirenes loeien? Dat kan je erop rekenen dat je bloggen net zo leuk gaat vinden als naar de tandarts gaan. De scherpte en het plezier zijn dan weg. En die heb je juist zo hard nodig om energiek, overtuigend en vertrouwenwekkend over te komen.

Maar wat dan?

Zoek een partner in crime. Of een tekstschrijver voor wie het schrijven van een interessante zakelijke blog dagelijkse werk is – dan kan jij weer verder met het veroveren van de wereld. Iemand die goed kan inschatten of iets goed en op niveau verwoord is, op een manier waarmee je de aandacht trekt op social media. Iemand aan wie je je verhaal kwijt kunt, die je scherp ondervraagt en je onderwerp samen met jou van alle kanten belicht. Die weet hoe je de aandacht trekt, de ‘schop in het kruis’ toedient als het nodig is. Die humor toevoegt en weet hoe je mensen met voorbeelden en anekdotes kunt boeien.

Als je af en toe met zo iemand gaat zitten, dan komen de onderwerpen voor nieuwe blogs al discussiërend en associërend tot stand. En zo krijg je (en: houd je!) vanzelf plezier in bloggen. Zo gaat het althans in mijn praktijk. Al jaren, met steeds nieuwe slachtoffers van het ‘must-blog tijdperk’. Mensen die van het lezen van hun eigen blog – geschreven met/door een ghostwriter – blij kunnen worden.

Arjen van der Sar